nauka języków w biznesie

kursy dla dorosłych

także dla dzieci

i kursy maturalne


Zapominanie a nauka języka obcego | 6 kwietnia 2021

Dzisiejszy post poświęcamy jednemu z zagadnień związanych z pamięcią – krzywej Ebbinghausa. Krzywa ta pokazuje zależność pomiędzy upływem czasu a ilością zapamiętanych informacji. Im więcej czasu upływa od momentu opanowania materiału, tym mniej pamiętamy. Hermann Ebbinghaus zaobserwował, że wraz z upływem czasu zapamiętane elementy zanikają z pamięci, a ich odtworzenie staje się niemożliwe. Największa utrata zapamiętanego materiału następuje w ciągu 24 godzin od momentu, gdy rzeczywiście udało nam się coś zapamiętać. Ebbinghaus zauważył też, że to, co utrzyma się w pamięci po 24 godzinach od zapamiętania, pozostanie z nami na dłużej. Zależność zapamiętywania od czasu można pokazać na przykładzie 10 słówek, które chcemy zapamiętać. Po upływie 24 godzin będziemy pamiętać ok. 2-3 słówek (czyli ok.25% opanowanego* materiału), a pozostałe ulegną zapomnieniu. Być może wydadzą się znajome w tekście, ale podanie ich znaczenia będzie niemożliwe. Ma to olbrzymie znaczenie dla nauki języka obcego (ale nie tylko), ponieważ pokazuje, że nawet zapamiętany materiał znika z pamięci, jeśli się go nie utrwala. Proces zapominania można odwrócić powtarzając zapamiętany materiał, najlepiej przed upływem 24 godzin. Dzięki powtórkom odświeżamy pamięć, a że część słówek już pamiętamy, przy każdym powtórzeniu materiału dodajemy nowe słówka do pamięci długotrwałej. Powtarzamy często i na tyle wytrwale, aby wszystkie z 10 słówek znalazły się w pamięci długotrwałej.

* Opanowany materiał to w tym wypadku słówka, które potrafimy przetłumaczyć z języka polskiego na angielski i z języka angielskiego na polski oraz ułożyć poprawne zdanie ze słówkiem.

Autor: J. Sz.




Wróć

Informacje

Jeśli mają Państwo pytania prosimy dzwonić pod numer:

+48 513 005 762

lub mogą Państwo skorzystać z naszego formularza kontaktowego