nauka języków w biznesie

kursy dla dorosłych

także dla dzieci

i kursy maturalne


Praca pomiędzy lekcjami | 2 marca 2021



Praca domowa, homework, Hausaufgabe, домашнее задание, la tarea, devoirs. Bez względu na język bywa postrzegana jako przykry obowiązek, ewentualnie niezbyt istotny element kursu językowego. Na szczęście wielu kursantów traktuje samodzielną pracę poza lekcjami jako integralną część procesu nauki języka obcego.


Dzisiaj przedstawiamy Czytelnikom naszego bloga zalety pracy w domu.


Zadania domowe to:


utrwalenie materiału z zajęć;

okazja do sprawdzenia tego, co udało się zapamiętać w czasie lekcji;

szansa na wychwycenie tego, co nie zostało zrozumiane na zajęciach;

możliwość nauczenia się nowych słówek – jeśli natrafimy na takie w ćwiczeniach. Warto wtedy sprawdzić ich znaczenie, zapisać, dodać do listy słówek do zapamiętania z danej lekcji.

kolejna okazja do kontaktu z językiem. Dzięki temu, kursant oswaja się z używaniem języka obcego. A wiadomo, że im częściej mówimy w danym języku, tym mniejszy strach odczuwamy później posługując się językiem obcym.

Wszystkie wymienione powody odrabiania pracy domowej służą osiągnięciu jednego, ważnego celu, jakim jest przyśpieszenie opanowania języka obcego. Nasi lektorzy chętnie pomogą.


Większa skuteczność pracy domowej


Mogłoby się wydawać, że praca domowa to po prostu kilka ćwiczeń do zrobienia pomiędzy lekcjami (a w rzeczywistości tuż przed lekcją). Okazuje się jednak, że przy odpowiednim podejściu zadania domowe stają się istotnym sposobem na zwiększenie skuteczności nauki. Zrobienie pracy domowej, rozumianej jako kilka ćwiczeń powtarzających materiał z lekcji, umożliwia aktywne powtórzenie przerobionego materiału. Aktywne powtórki sprawiają, że zapamiętujemy nowe zagadnienia na dłużej. Ale co to są aktywne powtórki? Jak praca domowa staje się aktywnym powtarzaniem? Oto kilka sposobów:



Podkreślanie/zakreślanie słówek w zależności od stopnia znajomości. Wybieramy kolory dla słówek/struktur gramatycznych zapamiętanych dobrze, raczej dobrze, słabo. Słowa w pracy domowej, będącej powtórką słownictwa z lekcji zakreślamy wybranymi kolorami i co jakiś czas wracamy do naszej kartki, aby wspomóc zapamiętywanie.

Jeżeli praca domowa to ćwiczenia w pliku lub na stronie internetowej wtedy zamiast kolorów wykorzystujemy różne czcionki.

Wykorzystujemy aplikację do tworzenia fiszek lub samodzielnie przygotowujemy papierowe fiszki z nowymi słowami.

W trakcie odrabiania pracy domowej tworzymy listę słówek w zeszycie lub w pliku komputerowym – pamiętamy o kolorach i(lub) czcionkach.

A teraz jedna z ważniejszych zasad – skupiamy się na ćwiczeniach, wykonujemy je uważnie, ponieważ umożliwia to lepsze zapamiętanie.

Wszystkie propozycje mają na celu przygotowanie atrakcyjnego materiału do powtórek, a jednocześnie przygotowanie takiego materiału już jest powtórką. A dzięki użyciu różnych kolorów, czcionek słowa/struktury zwracają naszą uwagę i łatwiej zapamiętać je na dłużej, a o to przecież chodzi w nauce języka obcego.


Autor: J. Sz.




Wróć

Informacje

Jeśli mają Państwo pytania prosimy dzwonić pod numer:

+48 513 005 762

lub mogą Państwo skorzystać z naszego formularza kontaktowego